keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Primero chicha, despues cueca

Mun viisitoista minuuttia julkkiksena täällä Temucossa on selvästi toteutunut. Kävin eilen kulttuuritoimittaja-Eduardon kanssa lehdistötilaisuudessa. Lähdimme tilaisuuten klo 11.45, kun sen oli tarkoitus alkaa klo 11.30. Mietin, että voi ei, meiltähän menee kaikki ohi. Todellisuudessaha papat, joita oli tarkoitus haastatella, tulivat siis paikalle noin vartin yli kaksitoista.


Tässä osa meidän toimitusta.

Niin, se mun julkkisura. Paikalla oli paikallis-tv:n kamerat, ja kameramies zoomaili minua pelottavan pitkään. Illalla, kun tulin kotiin(klo 21.30, miksi ikinä valitin Kymärin klo 16. 30 päättyvistä työpäivistä?), ei Maggi meinannut pysyä pöksyissään, koska olin ollut uutisissa. Niin ja tietty mun huimat nettiuutiset! Yllätyin itsekin, kuinka uskottavalta ihminen voi kuulostaa samalla kun puhuu tekstiä, josta ymmärtää maksimissaan puolet.


Koululaiset tanssii cuecaa päivittäisellä vierailulla. Tää on siis siksi, että ensi viikolla on las fiestas patrias, itsenäisyyspäivä, joka on täällä vähän jotain muuta kuin linnanjuhlia.

Muutenkin parin viime päivän aikana on tuntunut, että on tapahtunut hirveästi. Koska kaikki on koko ajan uutta, olen hetkittäin ihan puhki, kun tuntuu että pitäisi muistaa kaikkea ja ymmärtääkin jotain, mitä ne ihmiset puhuu. Tänään kävin Fransiscon kanssa haastattelemassa rekkakuskeja ja Christianin kanssa ottamassa kuvia galluppiin. Eilen minut meinattiin pistää Christianin kanssa haastattelemaan futiksenpelaajia, mutta sitten toimituksen miehet päättivät, että pelaajat ovat niin arvaamattomia, ettei minua voi laskea niiden sekaan. José vei minut syömään completoa, joka onkin ihan oma lukunsa. Josén kanssa kierrettiin myös ympäri lehtitaloa, ja löydettiin arkisto, jossa oli El Diarioja vuodesta -27. Miksi kaikki on miehiä?


Tässä siis José, joka ei ole niin vanha kuin miltä tässä ehkä näyttää. Oikeasti tosi kiva kaveri.

Ei siinä mitään, miesten kanssa on oikein mukavaa, mutta kyllä huomaa kulttuurissa paljon eroja, siis naisiin suhtautumisessa. Mulle avataan aina ovi ja aamuin illoin poskipusutellaan. Välillä on tosi kiusallista, kun heti ekaksi moni mies sanoo, siis ihan töissä, ei missään kadulla, kuinka kaunis olen ja että näytän ihan barbilta. Sitten olen vaan että juu kiitos, kiitos. Aluksi myös hieman vierastin el directorin silmänvinkkailua joka kerta tavatessamme, mutta nyt olen jo tottunut.


Mun koira-ilme.

Päivisin olen viettänyt eniten aikaa edelleen Josén kanssa, joka saa hurjia kicksejä siitä, kuinka hölmöltä näytän kun en ymmärrä mitä minulle puhutaan(kuulemma samalta kuin sen koira), sekä siitä, kuinka en ikinä osaa pukeutua sään mukaan. Mutta näitähän minä teen kotonakin?


Töissä!

Espanjan kanssa on ollut aika vaihtelevaa. Välillä sujuu ihan ok, ja ymmärrän mitä ihmiset puhuu(vaikka José kovasti väittää mulle vastaan, siis että en ymmärrä) ja välillä taas meinaa itkettää. Mutta kyllä tää tästä. Tosi kivaa on ollut, ja jos nyt jotain positiivista haluaa pitkistä työpäivistä sanoa, niin eipähän ainakaan tarvitse keksiä tekemistä iltaisin.

Lisää vakavamielistä työntekoa. Oscar-valokuvaaja otti nämä salaa.

Ja hei, katsokaas tätä! On ilmeisesti kovakin nimi täällä, sillä kun näytin kuvaa Josélle ja naureskelin koko ajatukselle, tunnustautui José tietysti suureksi faniksi. Maija lupasi lähteä mun kanssa keikalle, jos deejii tänne asti eksyy. Oho, nyt huomasin, että esiintyminenhän on jo muinaishistoriaa. Sniif.

4 kommenttia:

  1. miltä temucossa näyttää? lauma mun kavereita suuntaa sinne lähelle kansallispuistoihin viikonlopuksi ja melkein lähdin mukaan mut en silti kuitenkaan. nyt melkein harmittaa ku olin ihan unohtanut (vaikka vielä maanantaina tän tiesin!) että perjantaina ei voi tehdä tyyliin mitään tai kuolee. :D mut, täytyy eksyä sinne vielä toiste!

    VastaaPoista
  2. Siina, EN KESTÄ :D:D Vähän sulla on sielä vielä huippua! Ja hei, Dj Bobo <3 Muah hah.

    VastaaPoista
  3. WAU! DJ Bobo!! :D Jumantsuikka!! Mä oon ollu ihan maani myyny ku en enää löydä sitä sun uutisankkurointia teidän työpaikan nettisivulta, voitko laittaa sen juutuupiin hakusanalla Siina uutisankkurina? :D Vasta puolet suvusta ja työkavereista on ehtiny sen nähä :D :D hehehehhe

    VastaaPoista
  4. Laura, en miakaa aina kesta mut sit mietin sun unta ja jaksan taas:D

    Pilvi, taa on oikee kiva paikka, ei mitenkaa kaunis, mut ihmiset on mukavia ja olonsa voi tuntee ihan turvalliseks. Kaunista luontoohan loytyy ihan lahelta kuitenkii:) Itsekaa en oo viela kerinny missaa kayda. Ilmottele ihmeessa, jos oot tanne pain tulossa!

    Sara, ei sita videoo oo enaa. Siel nakyy aina vaa uusimmat uutiset. Mut ehka saan teha niit lisaa, ilmotan kyl sit!

    VastaaPoista